OSOBY STOSUJĄCE PRZEMOC DOMOWĄ
Trudno jest nakreślić portret osoby stosującej przemoc domową. Postępowanie, zachowanie jej często bywa wspierane przez czynniki kulturowe, w wielu przypadkach przemoc jest związana z nietrzeźwością osób stosujących przemoc domową, ale alkohol nie powinien być obarczony bezpośrednią i wyłączną odpowiedzialnością za przemoc, nie jest przyczyną, ale może wpływać na przemoc poprzez wzmacnianie czynników ryzyka i potęgowanie ich działania, chociaż nie jest za nie bezpośrednio odpowiedzialny. Wyeliminowanie go wcale nie musi oznaczać zlikwidowanie przyczyn przemocy.
CECHY OSOBY STOSUJĄCEJ PRZEMOC DOMOWĄ
- trwała niezdolność do związków uczuciowych z innymi ludźmi,
- bezosobowy stosunek do życia seksualnego (przedmiotowe traktowanie partnera),
- brak poczucia winy, wstydu i odpowiedzialności,
- nieumiejętność odraczania satysfakcji (dążenie do natychmiastowego zaspokajania popędów i potrzeb),
- utrwalone i nieadekwatne zachowania antyspołeczne,
- autodestrukcyjny wzorzec życia (np. po okresie dobrego przystosowania, a nawet sukcesów, niszczenie dotychczasowych osiągnięć z przyczyn niezrozumiałych dla otoczenia),
- nieumiejętność planowania odległych celów (koncentracja na teraźniejszości),
- niezdolność przewidywania skutków swojego postępowania,
- niezdolność wyciągania wniosków z przeszłych doświadczeń (tj. nieefektywność uczenia się),
- nie dające się logicznie wyjaśnić przerywanie konstruktywnej działalności,
- swoisty brak wglądu,
- w miarę sprawna ogólna inteligencja, formalnie nie zaburzona,
- nierozróżnianie granicy między rzeczywistością a fikcją, prawdą a kłamstwem,
- brak lęku,
- nietypowa lub niezwykła reakcja na alkohol,
- częste szantażowanie samobójstwem,
- tendencje do samouszkodzeń.
PORTRET OSOBY STOSUJĄCEJ PRZEMOC DOMOWĄ
Osoby stosujące przemoc domową potrafią skutecznie kamuflować swoje prawdziwe oblicze i manipulować nie tylko osobami doznającymi przemocy domowej, ale także otoczeniem czy osobami próbującymi interweniować. Stosując naprzemiennie „kary” i „nagrody” wprowadza zamęt w myślenie osób krzywdzonych i świadków przemocy, utrudnia jednoznaczne rozpoznanie sytuacji. Uzurpuje sobie prawo do decydowania o wszystkich aspektach życia małżeńskiego i rodzinnego, wymaga przy tym bezwzględnego posłuszeństwa. Izolując osobę doznającą przemocy domowej od źródeł wsparcia społecznego przywiązuje ją i uzależnia od siebie.
PRZEMOC RODZI PRZEMOC.
Prawie wszystkie osoby stosujące przemoc domową w dzieciństwie i/lub młodości byli
KRZYWDZENI, ZANIEDBYWANI, BICI, CZY MOLESTOWANI SEKSUALNIE
PROGRAMY KOREKCYJNO – EDUKACYJNE WOBEC OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
Coraz częściej podejmowane są próby oddziaływania na osoby stosujące przemoc domową, które zmierzają do nauczenia ich samokontroli i wyzwolenia spod wpływu nałogowej agresywności. Obowiązek realizacji programów korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc domową określony został przepisami ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Działania korekcyjno-edukacyjne realizowane są w ramach strategii ukierunkowanych na zmianę postaw i zachowań osób stosujących przemoc domową i mają na celu zakończenie przemocy.
CEL PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNYCH DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ:
- Uzupełnienie programem działań, psychologicznych, edukacyjnych i socjalizacyjnych istniejących form interwencji prawnej, w tym karnej i administracyjnej, podejmowanych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.
- Uznanie przez osobę stosującą przemoc domową faktu stosowania tej przemocy.
- Zdobycie i podniesienie poziomu wiedzy na temat mechanizmów powstawania przemocy domowej.
- Wykształcenie u osób stosujących przemoc domową społecznie akceptowalnych sposobów radzenia sobie z napięciem, agresją i negatywnymi emocjami.
- Zmiana zachowań i postaw osób stosujących przemoc domową, która zmniejszy ryzyko dalszego stosowania przez nie przemocy oraz zwiększy zdolność do samokontroli agresywnych zachowań i do konstruktywnego życia w rodzinie.
- Kształtowanie u osób stosujących przemoc domową, umiejętności w zakresie wychowywania dzieci bez używania przemocy domowe.
PONADTO:
Działania diagnostyczne, edukacyjne i ćwiczenia zawarte w programie mają przyczynić się do:
- zmiany przekonań odbiorców programów korekcyjno-edukacyjnych dotyczących stosowania przemocy domowej;
- rozwijania umiejętności samokontroli i współżycia, w tym bardziej efektywnego radzenia sobie z emocjami, w tym złością lub poczuciem krzywdy w sytuacjach trudnych;
- zmniejszenia przez uczestników programu skali zachowań opartych na sile i przemocy;
- wzrostu świadomości na temat zjawiska przemocy domowej i konsekwencji jej stosowania;
- poszerzenia katalogu zachowań osób stosujących przemoc domową o zachowania alternatywne do krzywdzących w celu budowania relacji interpersonalnych opartych na poszanowaniu domowników i postawie partnerskiej;
- kształtowania umiejętności w zakresie wychowania dzieci bez użycia przemocy domowej;
- uznania przez osobę stosującą przemoc domową swojej odpowiedzialności za stosowanie przemocy;
- uzyskania informacji o możliwościach podejmowania działań
ADRESACI PROGRAMÓW KOREKCYJNO – EDUKACYJNYCH:
Adresatami niniejszego programu są osoby stosujące przemoc domową, dlatego zasadniczym warunkiem przyjęcia do programu jest uznanie przez nich faktu stosowania przemocy domowej.
-
Uczestnikami programu mogą być:
- osoby samodzielnie zgłaszające się,
- osoby kierowane przez sąd, skazane za przestępstwo przemocy domowej, korzystające z warunkowego zawieszenia wykonywania kary pozbawienia wolności,
- osoby skierowane przez Zespół Interdyscyplinarny objęte procedurą Niebieskiej Karty,
- osoby zobowiązane przez inne organy, instytucje, organizacje,
- odbiorcami programu mogą być również rodzice niewydolni wychowawczo.
-
Uczestnictwa w programie odmawia się:
- osobom z poważnymi zaburzeniami emocjonalnymi, w szczególności z zaburzeniami osobowości pogranicznej,
- chorym psychicznie,
- osobom uzależnionym od alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych z wyłączeniem osób, które ukończyły program psychoterapii uzależnień.
Odmowa uczestnictwa w programie następuje w czasie wstępnego rozpoznania diagnostycznego prowadzonego w trakcie pracy indywidualnej, która jest pierwszym etapem realizacji programu.
Rozpoznanie indywidualnej sytuacji obejmuje:
- okoliczności skierowania do programu,
- określenie czy uczestnik programu aktualnie stosuje przemoc domową,
- formy i okoliczności przemocowych zachowań,
- cechy osobiste istotne dla pracy korekcyjnej,
- doświadczenie związane z nadużywaniem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych,
- historia pomocy medycznej i psychoterapeutycznej w zakresie zaburzeń psychicznych,
- kontakty z wymiarem sprawiedliwości.
PROGRAMY PSYCHOLOGICZNO-TERAPEUTYCZNE DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
Podobnie jak w powyższym programie, Program psychologiczno-terapeutyczny jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. W obu przypadkach ustawodawca wskazuje na obowiązkowy udział w powyższych programach oraz możliwość złożenia przez zespół wniosku o popełnienie wykroczenia w związku z uchylaniem się osoby stosującej przemoc domową od udziału w programach korekcyjno-edukacyjnych i programach terapeutyczno-psychologicznych dla osób stosujących przemoc domową, która została przez ten zespół skierowana.
Niemniej należy pamiętać, że w pierwszej kolejności należy podjąć działania motywujące osobę stosującą przemoc domową do skorzystania z oferty pomocowej.
CEL PROGRAMU PSYCHOLOGICZNO-TERAPEUTYCZNEGO DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ:
Cel podstawowy ukierunkowany jest na rozpoznanie oraz wzbudzenie motywacji wewnętrznej do zmiany zachowań przez analizę przyczyn postępowania i wgląd w mechanizmy zachowań i postaw osób stosujących przemoc domową.
Założenia Programu to:
- zdobycie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności powstrzymywania się od zachowań przemocowych;
- nabycie umiejętności służących rozwiązywaniu problemów i konfliktów bez użycia przemocy;
- nabycie i kształtowanie umiejętności prospołecznych, w tym: asertywności, empatii, rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych, w tym radzenia sobie ze stresem, lękiem i złością;
- poszerzanie samoświadomości, zwłaszcza w kontekście własnych zasobów oraz ograniczeń i negatywnych stereotypów funkcjonowania w relacjach rodzinnych;
- nabycie i doskonalenie umiejętności wychowawczych i rodzinnych opartych na wychowaniu bez przemocy;
- rozwój umiejętności związanych z budowaniem relacji rodzinnych i partnerskich;
- pogłębianie wiedzy na temat wpływu przemocy na relacje społeczne i sposobów jej przeciwdziałania;
- wzmacnianie postawy odpowiedzialności wobec siebie i innych.
ADRESACI PROGRAMU PSYCHOLOGICZNO-TERAPEUTYCZNEGO:
- absolwenci programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową,
- osoby stosujące przemoc domową, które wyrażają gotowość do osobistej pracy psychologiczno-terapeutycznej w obszarze zmiany postaw i zachowań w relacjach z bliskimi,
- osoby, które przeszły innego rodzaju oddziaływania wsparciowe, psychologiczne, terapię lub psychoterapię uzależnień,
- osoby skierowane przez sąd, skazane za przestępstwo przemocy domowej, korzystające z warunkowego zawieszenia wykonywania kary pozbawienia wolności,
- osoby skierowane przez zespoły interdyscyplinarne objęte procedurą Niebieskiej Karty;
- osoby zobowiązane przez inne organy, instytucje, organizacje,
- odbiorcami programu mogą być również rodzice niewydolni wychowawczo.
UCZESTNICTWA W PROGRAMIE ODMAWIA SIĘ:
- osobom z poważnymi zaburzeniami emocjonalnymi, w szczególności z zaburzeniami osobowości pogranicznej,
- chorym psychicznie,
- osobom uzależnionym od alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych z wyłączeniem osób, które ukończyły program psychoterapii uzależnień.










